آفات عمل بدون علم
مرحوم مجلسی در جلد اول بحار، صفحهی 206 تا 209، دوازده روایت در باب عمل به غیر علم آورده است در اینجا به آفاتی چند که از آن روایات برای عمل بدون علم استفاده میشود اشاره میکنیم:
1- گمراهی از جادهی مستقیم حق و دوری از آن- در روایتی از امام صادق (ع) رسیده که فرمودند: «العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق و لا یزیده سرعه السیر من الطریق الا بعدا»، عمل کنندهی غیر بصیر و نا آگاه و جاهل مثل سیر کننده در غیر راه است (و بیراهه میرود) و عمل بدون علم سرعتی نمیافزاید مگر دوری از مسیر و راه را.[1].
در روایتی دیگر از آن حضرت است: «العامل علی غیر بصیره کالسائر علی السراب بقیعه لا یزید سرعه سیره الا بعدا»، عمل کننده از روی نادانی و ناآگاهی مثل راه رونده بر سرابی در زمین صافی است که سریع رفتن او به جز دوری از حقیقت و راه حق چیزی به همراه ندارد.[2].
در مقابل کسی که عمل از روی علم کند امیرالمومنین (ع) گویند مثل راه رونده بر روی راه روشن است پس باید ناظر ببیند سیر میکند یا عقبگرد میکند «العامل بالعلم کالسائر علی الطریق الواضح فلینظر ناظر اسائر هو ام راجع».[3].
2- عدم قبول عمل بدون علم و معرفت- راوی گوید شنیدم امام صادق (ع) میفرمود: «لا یقبل الله عز و جل عملا الا بمعرفه و لا معرفه الا بعمل فمن عرف دلته
[صفحه 327]
المعرفه علی العمل و من لم یعمل فلا معرفه له، ان الایمان بعضه من بعض، خداوند عزوجل عمل را بدون علم و شناخت نمیپذیرد و شناخت و معرفتی بدون عمل نیست، (یعنی اگر علم بدون عمل باشد، اصلا علم نیست) و کسی که عمل نمیکند معرفتی برای او نیست، همانا ایمان بعضش از بعض دیگر و مربوط به هم است».[4].
3- لازمهی عمل بدون علم فساد است- در روایتی از صادق اهلبیت (ع) رسیده که:
از پدران خود نقل کردند که، رسول گرامی فرمودند: «من عمل علی غیر علم کان ما یفسده اکثر مما یصلح، کسی که عمل بدون علم انجام دهد فسادش بیشتر از صلاحش است و آنچه را افساد میکند، بیشتر از چیزی است که اصلاح میکند (عملی را که فکر میکند خیر و صلاح است از روی عدم علم فاسد میکند).»[5].
4- در جا زدن در مسیر تکامل- امیرالمومنین (ع) میفرماید: «المتعبد علی غیر فقه کحمار الطاحونه یدور و لا یبرح، و رکعتان من عالم خیر من سبعین رکعه من جاهل لان العالم تاتیه الفتنه فیخرج منها بعلمه و تاتی الجاهل فتنسفه نسفا و قلیل العمل مع کثیر العلم خیر من کثیر العمل مع قلیل العلم و الشک و الشبهه» عبادت کننده و عمل کنندهی بدون علم مثل الاغ آسیاب است که دور میزند، و از جای خود حرکت نمیکند (درجا میزند، اگر هفتاد سال هم دور بزند وقتی چشمش را باز میکند، میبیند، در همان نقطهی اول است. ای کاش ما هم در دنیا میفهمیدیم! بعضی از ما در دنیا هم نمیفهمیم که سر جای اول خود هستیم، یعنی گاهی از حیوان چهارپا هم پستتر و غافلتریم) و دو رکعت نماز از عالم بهتر از هفتاد رکعت از جاهل است، زیرا فتنه به عالم روی میآورد، و از آن بوسیلهی علمش خارج میشود و به جاهل روی میآورد، و او را از جای کنده خرد میکند و کسی که کم عمل و پر علم
[صفحه 328]
است بهتر از کسی است که پرعمل و کمعلم میباشد و دارای شک و شبهه است!
این بود اشارهای به آفات علم بدون عمل، و عمل بدون علم، در پایان از خداوند منان و عالم به همه امور میخواهیم که همهی ما را جزو عالمان عامل و عاملان عالم قرار دهد، و علم و عمل را در درون ما هم آهنگ گرداند که هیچگاه یکی بدون دیگری نمود نکند.
مرحوم الهی در ذیل این دو فراز (یمزح الحلم بالعلم و القول بالعمل) چنین میسراید:
به علمش حلم را آن پاک گوهر
درآمیزد چنان با شیر شکر
هم او گفتار و کردارش جدا نیست
به قول خویش بی عهد و وفا نیست
نگوید تا کند آن نیک رفتار
چو خواهد کرد آنگه دارد اظهار
خلاف دانش است و بردباری
به عهد خویشتن ناپایداری
کسی کو علم و حلمش یار باشد
به قول و عهد خود ستوار باشد
[صفحه 329]
صفحه 327، 328، 329.
- ۹۳/۰۶/۲۳