ارزش تنظیم و اولویت بندی سوال (که البته بعد از طرح سوال است)
ارزش تنظیم و اولویت بندی سوال (که البته بعد از طرح سوال است)ـ
امام على علیه السلام :
إذا ازْدَحَمَ الجَوابُ خَفِیَ الصَّوابُ .
هرگاه پاسخ ها درهم و انبوه شود ، پاسخِ درست پوشیده ماند .
نهج البلاغه : حکمت 243
برداشت من:
وقتی سوالها تنظیم و اولویت بندی نشده باشند ،به تبع جواب ها هم مبهم و بدرد نخور و گیج کننده خواهند بود شاید بتوان حدیث زیر را هم به همین موضوع مرتبط کرد
پیامبر خدا صلى الله علیه وآله :
حُسنُ المَسألَةِ نِصفُ العِلمِ .
خوب پرسیدن ، نیمى از دانش است .
تحف العقول : 56
وشاید بتوان این حدیث را به «تحلیل سوال»ربط داد:
امام على علیه السلام :
مَن أسْرَعَ فی الجَوابِ لَم یُدرِکِ الصَّوابَ .
هر کس در جواب دادن شتاب کند ، پاسخ درست را نیابد .
غررالحکم : 8640
برداشت من: یعنی این که باید سوال را تحلیل کرد و روی آن فکر کرد نه اینکه بدون تحلیل به پاسخ آن بپردازیم
پس وظیفه مربی در وحله اول وادار کردن شخص به طرح سوال و تنظیم سوال و تحلیل سوال است نه اینکه ،به هر سوالی که متربی پرسید جواب بدهد:
امام صادق علیه السلام :
إنَّ مَن أجابَ فی کُلِّ ما یُسألُ عَنهُ لََمجنُونٌ .
هر کس به هر سؤالى که از او مىشود پاسخ دهد ، دیوانه است .
بحارالانوار : 2 / 117 / 15
- ۹۳/۰۶/۲۳