اهمیت تعقل بر روی تفکرات و دانشها
کسی که علم را تلنبار می کندو روی آنها تفکر و تعقل نمی کند در روایت تشبیه به الاغی شده که کتاب حمل می کند
پس کسب علم بدون تفکر و تعقل نه تنها سودی ندارد بلکه :چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا
امام علی علیه السلام: مَن زادَ عِلمُهُ عَلی عَقلِهِ کانَ وَبالاً؛غررالحکم 47
هرکس که دانش او بر عقلش فزونی یابد، آن علم، وبال و مایع زحمت و اذیت او می شود (329/5).
مرحله بعد عمل است و کسانی که بعد از تعقل به حقیقت و شناختی رسیده اند بازهم اگر عمل نکنند این شناخت ها تبدیل به اغلال و زنجیرهایی می شود که او را به غعر جهنم می کشانند
وجعلنا الغلال فی اعناق الذین کفرو«سبأ33»
العِلْمُ بَلا عَمَلٍ وَ بالٌ؛ دانش بدون عمل، مایه ی تباهی است (8/2).
آفَةُ الْعِلْمِ تَرْکُ الْعَمَل بِه؛ آفت دانش، عمل نکردن به آن است (107/3).
******************
تدبر...»تفکر....»تعقل (=شناخت+احساس)....» عقیده و ایمان....»تقوا (حرکت-عمل-اطاعت)
- ۹۳/۰۶/۲۴