هدف از بعثت پیامبران ،احیاء و کامل کردن عقل بوده است
«ولا بعث اللَّه رسولاً ولا نبیاً حتى یستکمل العقل»؛
خداى متعال هیچ پیغمبرى را در طول تاریخ به میان مردم نفرستاد، مگر بدین هدف و مقصود که خرد را در میان مردم کامل کند.
(الکافی، ثقة الإسلام کلینى ج 1 ص 12 ح 11؛ محاسن، احمدبن محمدبن خالد برقی: ج 1 ص 193 ح 11؛ مشکاة الانوار، علی بن حسن طبرسی: ص 251؛ بحار الانوار، علامه مجلسی: ج 1 ص 91 )
«و یثیروا لهم دفائن العقول »؛
خداى متعال پیغمبر را فرستاد تا گنجینههاى خرد را در میان انسانها برانگیزانند.
(نهجالبلاغه خطبه شماره 1)
جایگاه عقل از نگاه حضرت علی علیه السلام
شاید کمتر موضوعی، مثل به کارگیری عقل و اندیشه در بیانات علی علیه السلام مورد توجه قرار گرفته باشد. در سخنان گهربار ایشان، از عقل و خرد، به منشأ شرافت و شخصیت انسانی،( اسرار البلاغه، ص 90. «الشرف بالعقل و الادب لا بالاصل و النسب.») زیور و زینت آدمی،( کراجکی، کنز الفوائد، ج 1، ص 199. «زینة الرجل عقله.») ریشه و سرچشمه همه خوبیها،( آمدی، پیشین، ص 35. «العقل ینبوع الخیر.») عامل سعادت انسانی،( همان، ج 2، ص 114. «کمال المرء عقله.») ابزار و سلاح همه کارها،( همان، ج 1، ص 42) درمان و علاج ناکامیها،( مستدرک نهج البلاغه، ص 184. «و کلّ الحرمانِ بالعقل.») حیات و زندگی روح،( ابن ابی الحدید، پیشین، ج 20، ص 287. «و العقل حیاة الروح.») اصل و ریشه دانش و انگیزه فهم و درک انسان(آمدی، پیشین، ص 102. «العقل اصل العلم و داعیة الفهم.») و در یک جمله سرچشمه ادب و دینداری(آمدی، پیشین، ص 81. «الادب و الدین نتیجةٌ العقل.») و عشق و تعهد و ایمان،( همان، ج 2، ص 264. «ما آمن المۆمن حتی عقل.») یاد شده است.
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=244420
- ۹۴/۰۴/۰۸