قدرت روحی

راه های رسیدن به آرامش و موفقیت

قدرت روحی

راه های رسیدن به آرامش و موفقیت

سلام خوش آمدید

امام رضا «ع»: على بن الحسین گفت: .. پس اگر عقل کسى را استوار یافتید، درنگ کنید و فریب مخورید، تا در آن بنگرید که آیا با عقل خود در پى هواى خویش می‏رود، یا در هواى خود از عقل خویش فرمان می‏برد، و نیز بنگرید که آیا ریاستهاى زایل دنیا را دوست دارد یا از آنها دامن فروچیده است؟ چه در میان مردم کسانى هستند که دنیا و آخرت هر دو را از دست می‏دهند؛ دنیا را براى دنیا رها می‏کنند، و برآنند که لذت ریاست باطل از لذت مال و نعمت حلال عالیتر است، پس این همه را به خاطر دست یافتن به ریاست از دست می‏دهند، تا چنان می‏شود که قرآن می‏گوید: «وإِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ! أَخَذَتْهُ‏ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ، فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ» چون به او گویند: از خدا بپرهیز، حمیّت جاهلیّت او را به گناه برمى‏انگیزد؛ او را دوزخ شایسته است، و آن بد جایگاهى است». چنین کسى بی‏ملاحظه و اندیشه عمل می‏کند، و نخستین کار باطل، او را به بدترین زیانها می‏کشاند، و خدا او را- پس از آنکه چیزى را می‏طلبد که بر آن توان ندارد- در طغیان و سرکشى رها می‏کند. و او آنچه را خدا حرام کرده است حلال، و آنچه را حلال کرده است حرام می‏شمارد؛ و اگر بتواند ریاستى را- که با بدبختى به دست آورده- نگاه دارد، هیچ در بند آن نیست که دینش از دستش برود.

 اینان کسانیند که خدا برایشان خشم گرفته و لعنتشان کرده و عذاب خوارکننده‏اى برایشان آماده ساخته است».

 **************************

 الامام الرضا «ع»: قال علیّ بن الحسین: .. فإذا وجدتم عقله متینا، فرویدا لا یغرّکم! حتى تنظروا أ مع هواه یکون على عقله، ام یکون مع عقله على هواه؟

 و کیف محبّته للرئاسات الباطلة و زهده فیها؟ فإنّ فی الناس من خسر الدنیا و الآخرة، یترک الدنیا للدنیا، و یرى أنّ لذة الرئاسة الباطلة افضل من لذة الاموال و النّعم المباحة المحلّلة، فیترک ذلک اجمع طلبا للرئاسة، حتى «..

 إِذا قِیلَ لَهُ: اتَّقِ اللَّهَ! أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ، فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ «2»».

 فهو یخبط خبط عشواء، یقوده اوّل باطل الى ابعد غایات الخسارة، و یمدّه‏ ربّه- بعد طلبه لما لا یقدر علیه- فی طغیانه؛ فهو یحلّ ما حرّم اللَّه و یحرّم ما أحلّ اللَّه، لا یبالی بما فات من دینه، اذا سلمت له الرئاسة التی قد شقی من اجلها، فأولئک الذین‏ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ‏ عذابا مهینا «1» ..

  ______________________________

(1) «بحار» 2/ 50- از کتاب «خصال».

 

(2) سوره بقره (2): 206.

 

  الحیاة / ترجمه احمد آرام، ج‏2، ص: 537

  • مجید علیپورمقدم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شما عاشق اینجا خواهید شد اگر فقط نیم ساعت آن را مرور کنید.

✅️ روانشناسی آرامش و موفقیت
✅️ هدف گذاری
✅️ مدیریت زمان
✅️ برنامه ریزی
✅️ اعتماد به نفس

طبقه بندی موضوعی