قدرت روحی

راه های رسیدن به آرامش و موفقیت

قدرت روحی

راه های رسیدن به آرامش و موفقیت

سلام خوش آمدید

شخصیت-کرامت نفس

يكشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵ ق.ظ

نتایج کرامت و یا حقارت شخصیت‏

نتایج کرامت و یا حقارت شخصیت‏واحد دین واندیشه تبیان زنجان-

 

1- آزاد شدن از دنیا و یا اسارت در چنگال آن

اساسى‏ترین ویژگى برخاسته از کرامت نفس ، آزاد شدن از دنیاست که رهایى از همه مصائب است . دنیا در چشم انسان صاحب کرامت کوچک و حقیر است ، پس به آن دل نمى‏بندد وانسان حقیر است که به سبب حقارت خویش دنیا را بزرگ مى‏شمارد و خود را اسیر آن مى‏سازد . انسان به میزانى که خرد مى‏شود، دنیا برایش بزرگ مى نماید و به میزانى که بزرگ مى‏شود، دنیا کوچک مى‏نماید . از امام باقر (ع) نقل شده است که :

«فمن کرمت علیه نفسه صغرت الدنیا فى عینه و من هانت علیه نفسه کبرت الدنیا فى عینه.» 50

هر کس از کرامت نفس برخوردار باشد، دنیا در چشمش کوچک است و هر کس نفسش خوار باشد، دنیا در چشمش بزرگ است .

و نیز از زین‏العابدین (ع) روایت شده است :

«من کرمت علیه نفسه هانت علیه الدنیا.» 51

کسى که از کرامت نفس برخوردار است ، دنیا نزد او حقیر و ناچیز است .

2- نفاق و دو رویى‏

مسأله نفاق از پیچیده‏ترین و عمده‏ترین مسائل اجتماعى - سیاسى جامعه اسلامى است . چنانکه با به حاکمیت رسیدن اسلام و تحقق مدینه نبوى سیر نزول آیات مربوط به نفاق و منافقین شدت گرفت . قرآن کریم بر این مسأله تأکید شگفتى دارد 52 و در سیر تاریخ هر چه بشر جلو آمده است ، نفاقش پیچیده‏تر گردیده و قدرتش بر تصنع افزایش یافته است . اینکه انسان به گونه‏اى فکر کند و به گونه دیگرى خود را بنمایاند، ریشه در حقارت نفس او دارد. اینکه عواطف انسان در یک جهت باشد و ظهور احساساتش در جهت مقابل آن از رو و ریاست وناشى از ذلت نفس او. اینکه باور انسان به امورى باشد و تظاهر گفتار و رفتار او در خلاف آن، به سبب پستى او در نفس خویش است . این حقیقت بلند در کلام امام بیان (ع) چنین آمده است :

«نفاق المرء من ذل یجده فى نفسه.» 53

نفاق و دورویى انسان ، ناشى از حقارت و ذلتى است که فرد در وجود خود احساس مى‏کند.

3- فضائل و رذائل اخلاقى‏

از تبعات روشن کرامت و حقارت، شکل‏گیرى فضائل و رذائل در اخلاق فردى و اجتماعى است از مردمى که حقیر شده باشند و شرافتهایشان لگدمان شده باشد، نمى‏توان انتظار رفتارى شرافتمندانه داشت. انسانى که کرامت وجودیش رشد مى‏یابد و شخصیت و شرافت معنوى مى‏یابد ، بر اداره خویش توانا مى‏شود، از همین روست که امیرمؤمنان (ع) فرمود:

«من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهوته.» 54

کسانى که شخصیت و شرافت معنوى دارند، شهوات و تمایلات نفسانى در نظر آنها پست و کوچک است .

جامعه‏اى که کرامت یابد، عزت مى یابد و تن به امور ذلت بخش و تباه کننده نمى‏دهد:

«من شرفت نفسه نزهها عن ذلة المطالب .» 55

آنان که شرافت نفسانى دارند و خویشتن را به خواهشهاى پست آلوده نمى‏کنند. آنها خود را بالاتر از آن مى‏دانند که با نافرمانى حق، کرامت خود را بشکنند:

«من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة.» 56

آنان که کرامت نفس دارند هرگز با ارتکاب گناه آن را پست و موهون نمى‏کنند.

تأکیدى که در سیره نبوى بر کرامت وجود دارد به همین منظور است و اگر افراد استخفاف شوند، تحقیر شوند، مورد اهانت قرار گیرند، ناهنجارترین رفتار نیز از آنان دور نیست:

«من هانت علیه نفسه فلا ترج خیره.» 57

کسانى که نفسشان پست و خوار باشد، به خیرشان امیدى نداشته باش.

از انسانهاى پست، انتظار خیر و صلاح نمى‏رود، که از پست، پستى خیزد و از تحقیر شده، بدى، که امام هادى (ع) فرمود:

«من هانت علیه نفسه فلا تأمن شره.» 58

انسانى که نفسش خوار شود، از شر او ایمن مباش.

به سبب همین پیامدهاست که در منطق نبوى آن قدر بر کرامت افراد تأکید شده است . حتى خودبینى و خود خواهى و تکبر که سرآغاز تباهیهاى فردى و اجتماعى است، معلول حقارت نفس است . امام صادق (ع) فرمود: .

«ما من احد یتیه الا من ذلة یجدها فى نفسه.» 59

هیچکس به خوى (ناپسند) تکبر مبتلا نمى‏شود مگر به سبب خوارى و ذلتى که در درون خود احساس مى‏کند.

آن که جامه بزرگى بر تن خویش مى‏کند و با مردم از سر تکبر برخورد مى‏کند، حقیرى است که بر حقارت خویش مى افزاید. پیشواى صادق (ع) فرمود:

«الکبر رداء الله، فمن نازع الله عز و جل رداءه‏لم یزده الله الا سفالا.»60

کبر و بزرگى جامه‏اى است که مخصوص خداوند (بى نیاز و شایسته ذات مقدس (اوست) و کسى که با او در این صفت به معارضه برخیزد (و به مردم بزرگى بفروشد) خداوند جز پستى و حقارت چیزى بر او نمى‏افزاید.

همه جباران و ستمگران و متکبران ، به سبب ذلت نفس خویش به استبداد و ستم و بزرگ مدارى دست مى‏زنند، که حقیر خواهان ظلم است و دنى خواهان فساد و ذلیل خواهان بزرگى.

«ما من رجل تکبر أو تجبر الا لذلةٍ وجدها فى نفسه.» 61

هیچ انسانى دچار تکبر یا ستمگرى و خشونت نمى‏شود مگر به سبب پستى و حقارتى که در نفس خویش احساس مى‏کند.

سیره نبوى، مصطفى دلشاد تهرانى

منبع : آوینی


 

گرد آوری: گروه دین و اندیشه سایت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/Religion_Thoughts.html

50- جامع الاخبار، ص 127.

51- تحف العقول ، ص 201.

52- ر.ک: قرآن، احزاب /1و73، نساء /138، 142، 145، منافقون /1، توبه /67 - 68.

53- غررالحکم ، ج 2، ص 298.

54- همان، ص 213؛ سفینة البحار، ج 1، ص 726.

55- غررالحکم ، ج 2، ص 203.

56- همان، ص 210.

57- همان، ص 237.

58- تحف العقول ، ص 362.

59- الکافى، ج 2، ص 312.

60- همان، ص 309.

61- همان، ص 312.

  • مجید علیپورمقدم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شما عاشق اینجا خواهید شد اگر فقط نیم ساعت آن را مرور کنید.

✅️ روانشناسی آرامش و موفقیت
✅️ هدف گذاری
✅️ مدیریت زمان
✅️ برنامه ریزی
✅️ اعتماد به نفس

طبقه بندی موضوعی