قدرت روحی

راه های رسیدن به آرامش و موفقیت

قدرت روحی

راه های رسیدن به آرامش و موفقیت

سلام خوش آمدید


در همان حالی که امام حسن  مسموم بودند مردی به نام "جناده" خدمت ایشان رسید. راوی می گوید ایشان در بستر افتاده بودند در حالی که خون قی می کردند. احساس کردم که دیگر لحظات آخر است. عرض کردم نصایحی به من بفرمایید. جملاتی فرمودند که یک جمله اش این است:

 وَ اَعْمَلْ لِدُنیاکَ کَاَنَّکَ تَعیِشُ اَبَدَاً

وَ اْعْمَلْ لِآخِرَتِکَ کَاَنَّکَ تَمُوتُ غَدَاً ؛

 برای دنیایت آنچنان عمل کن که گویی همیشه در این دنیا هستی، یعنی آنچنان فکر کن که نمی میری، جاوید زندگی می کنی، و برای آخرت چنان عمل کن که گویی اصلا عمری برای تو باقی نمانده و همین فردا می خواهی بمیری» بحارالانوار، ج44/ص138

************

اینکه فرموده اند برای دنیایت طوری عمل کن انگار تا ابد زنده هستی

می خواهد هدف انسان را درست کند

زیرا با توجه به این دید هدف انسان بزرگ و باارزش خواهد بود

زیرا اگر به انسان بگویند که تو فردا خواهی مرد خب مسلما نا امید خواهد شد و هدفش و  حرکتش و عملش هم به اندازه ای خواهد بود که بتواند یک صبح تا شب انجام بدهد - تازه اگر افسرده و گوشه گیر نشود

اما اگر به همین انسان یک خبر خوش بدهند که تو زندگی طولانی خواهی داشت در این صورت امیدش بیشتر خواهد شد و بالتبع هدفش والاتر و عالی تر خواهد بود منتهی

منتهی این خبر خوش زندگی طولانی یک خطر خیلی بزرگ به همراه دارد .....

این خطر......

کسی که زندگی طولانی را برای خود در دنیا می بیند خب هدفهای طولانی دنیایی راهم برای خود در نظر می گیرد(گرفتن مدرک لیسانس دکترای پی اچ دی)-(ساختن فلان خانه +فلان خانه +فلان خانه --عوض کردن ماشین +بعد ماشین دیگرو....)-----یا اینکه نه برعکس این تفکر در بعضی

ایجاد تنبلی و سستی و روزمرگی وسوف سوف می کند(حالا که وقت هست،پس از شنبه...)

به همین خاطر امام معصوم در همین جا ریشه این افکار خطرناک را می خشکانند

پس اضافه می کنند

{یادت باشد آخرتی هم هست پس}برای آخرتت طوری زندگی کن که انگار فردا خواهی مرد

******************

اینجاست که جا دارد انسان کمی گیج شود

زندگی طولانی -مرگ فوری

زندگی طولانی -مرگ فوری

اما در واقع امام حسن «ع»‌می خواستند با این حدیث دو خصیصه را در انسان تقویت کنند که فهم آن باعث آرامش ،پیشرف و موفقیت خواهد شد

آقا در بخش اول حدیث ..........» امید و هدف و همت انسان را بالا بردند

و در بخش دوم....................» علاوه بر  رفع آفات مورد قبلی(هدف دنیایی و تنبلی...)هدف را ،نیت را خالص کردند

(((((((((((((((((((((((((((((یعنی اول موتور کشتی را روشن کردند(ایجاد انگیزه کردند)

و با توصیه دوم:جهت یابی صحیح را به ما یاد دادند(که راه را گم نکنیم)

*********************

مثلا من که سنم زیاد شده و امیدی به آینده نداشتم واصلا انگیزه ای برای انتخاب هدف نداشتم(چه کوتاه چه بلند) - با شنیدن این حدیث که مدتها زنده خواهی بود

امید پیدا کردم و هدف های متنوع و عالی انتخاب کردم (مادی+اخروی)همتم و انگیزه ام و تلاشم دو برابر شد

منتهی دو تا آفت هم گریبان گیرم شد

یکی اینکه چون وقت را زیاد می دیدم گاهی و دوچار تنبلی و سستی می شدم

دیگراینکه چون وقت زیاد داشتم (زندگی ابد) حواسم از خدا قیامت و زندگی ابدی پرت می شد و

این باعث می شد هدفهای پستی و پایینی انتخاب کنم

------------------------

اینجا بود که قسمت دوم حدیث به داد من رسید و نجاتم داد

برای آخرتت چنان زندگی کن که انگار همین فردا خواهی مرد

این باعث می شد که خودم را جمع و جور کنم -از تنبلی در بیایم

دوم اینکه نیتم را خالص کنم(از دنیا و هدفهای دنیایی آزاد شوم و هدفهای عالی تری انتخاب کنم)

اگر این سوال برایم مطرح شد که اگرقرار است  فردا بمیرم که هدفهای بلندم و عالی ام نیمه تمام خواهد ماند..پس چرا اصلا هدف عالی انتخاب کنم

**ائمه این جواب را داده اند: شما مأمور به وظیفه اید نه نتیجه- وان لیس للانسان الا ما سعی- لا یکلف الله الا وسعها -الا ما آتاها(به اندازه توانایی شما از شما تکلیف می خواهند)

إنما العمال بالنیات(مهم نیت است) که آنهم بر اساس عقل سنجیده می شود

انّ الله تبارک  و تعالی یحاسب الناس علی قدر ما آتاهم من العقول فی دار الدنیا

*****************

پس آنچه که مهم است این است که من با

امید به آینده

تدبر کنم-تفکر کنم(تزکیه کنم)-تعقل(شناخت)

هدف های بزرگ انتخاب بکنم

سپس با همت و تلاش وجدیت مشغول به کار شوم(عمل -حرکت)

 

همزمان با ابزار نظارتی و تنظیم کننده ای به نام، تذکر و یادآوری قیامت و مرگ ، از تنبلی و سستی و روز مره گی ویا- هدفهای دنیایی و پست رها شوم

--حالا یا عمر طولانی می کنم و به همه هدفهای دنیایی و اخروی ام می رسم----»حضرت سلیمان«علی نبینا و آله وعلیه السلام)-حضرت نوع«ع»

--یا نه عمر دنیایی اندکی خواهم داشت ولی به همه اهداف دنیای ام نمی رسم ولی به نحو احسن به وظیفه ام عمل کردم مانند امام حسین «ع» - حضرت عباس - امام جواد - علیهم السلام

---شهدای زمان جنگ ایران(((((((((((((((هدفشانــــــــــــــــ»الی بیت المقدس و جهانی کردن اسلام بود---تمام همتشان و تلاششان را هم کردند یا حالا یا به همه این اهداف می رسیدند یا نه شهید می شدند یا نه بعضی زنده ماندند و بعضی از اهداف شان رسیدند(آزادی ایران)

 

مهم این است که در همه اینها

تلاش

همت

امید

-------------------- همه در سطح بالا وخالص بوده باشد

هدف

نیت

جهت 

نظرات (۱)

سلام فهمتان از حدیث اشتباهست 

لطفا وقتی حدیثی را توضیح می دهید قبلش حداقل روایات مشابه ان و کامل آن را ببینید این روایت طولانی است و و فهم شما را رد می کند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

شما عاشق اینجا خواهید شد اگر فقط نیم ساعت آن را مرور کنید.

✅️ روانشناسی آرامش و موفقیت
✅️ هدف گذاری
✅️ مدیریت زمان
✅️ برنامه ریزی
✅️ اعتماد به نفس

طبقه بندی موضوعی